För några år sedan så kommer jag ihåg att jag var inte alls förtjust i julen överhuvudtaget. Dels för att jag inte är något stort fan av julmaten och dels för att jag aldrig fick den där riktiga julkänslan. Men så för några år sedan vaknade jag till. Nu fullkomligt älskar jag julen. Jag ser framför mig att jag går upp i ottan, det är mörkt och kallt ute, man tänder upp ljusdekorationerna på insidan, fortfarande strosande runt i pyjamasen. Har varmt kanel kaffe i julkoppen, japp jag har till och med julmuggar, två stycken. :P Man myser ner sig i soffan och bara njuter av att man har varandra, alla vackra ljus...ja det finns mycket att vara tacksam för vid juletid. Och ack vilken mysig tid det är med allt pynt som glittrar, ljusen man tänder och framför allt, alla härliga dofter. Ja det är verkligen magiskt.
Jag införde även en tradition för några år sedan. Den har blivit ganska så omtalade och väldigt uppskattad. Det är att jag har en adventsfika varje år. Eller fika känns inte rätt, man kan mer säga att det är en buffé fast med gemenskaps känsla som att man fikar. Eller hur man nu ska förklara det. Skratt. Det finns iallafall hur mycket som helst att välja på i denna buffén, till exempel saffranspannkakor, o dessa ljuvliga pannkakor är verkligen himmelska, vörtbröd med julost och självklart julskinka och senap, det är ju ett måste. Diverse godis som fudge av olika slag, kolor, choklad med mera. Sen finns det ju naturligtvis de självklara, hemmagjorda gudomligt saftiga lussebullar, och självklart pepparkakor, även de är gjorda från grunden, ingen köpe deg här inte ;) haha vilken skillnad det är mellan den man köper och den man gör själv. Sen brukar det även finnas mjukakakor i form av mjukpepparkaka och mjuk saftig saffranskaka. Sen brukar jag även alltid göra en pepparkakscheesecake som är riktigt uppskattad. Allt är naturligtvis hemma gjort. Inget som är köpt. Jag älskar att hålla på med alla dessa förberedelserna inför adventsfikan, det är super mysigt och så roligt, och det är så kul när man vet att det blir så uppskattat. Jag brukar bjuda hem i stort sett alla som vill komma, och det som är det trevliga och fina med julen och sådana här sammankomster, att det spelar ingen roll vem du är, vart i från du kommer, alla är lika värda. Och jag har inte vart med om någon gång att det är någon som känt sig utanför, utan alla har verkligen fungerat tillsammans, spelar ingen roll vem man är. Det är det som är det trevliga tycker jag, för julen handlar för mig om gemenskapen och att man kan sitta ett gäng "främlingar" och ha det trevligt, skratta och samtala om både det ena och det andra. Kanon mysigt.
Jag ser fram emot årets adventsfika, vilken jag redan har börjat planera. HAHAHA, jag kanske borde skämmas, men jag är som ett barn, jag längtar ihjäl mig. :D



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar