måndag 29 oktober 2012

En hästakur penicillin...nej tack!

Varit ledig fre-sön, riktigt lyxigt. Vart fullt upp hela helgen. Fredagen var relativt lugn, lite fix och trix hemma, storhandling på en fredag är ju dödens, men mat måste man ju tydligen ha :P, svärmor och Roger var på resande fot, så det blev trevligt kaffe besök, levererade födelsedagskaka och sedan blev det en låååång promenad med min man, we did good, 6,2 km. Hurtigt värre en fredag kväll. Upp tidigt på lördagen, halv sju helt bestämt.. :( gjorde färdigt biskvierna för en beställning, var och lämnade valpis hos tant S..skönt att kunna lämna honom hos någon man vet han har det bra hos. Hann till och med innan dess steka pannkisar till mannen ;) Sen for jag till kungsbacka och gjorde lite ärenden, men det kan jag ju skriva, jag var i kungsbacka och fixade ringarna. och självklart hanns ett besök på espresso house med naturligtvis :P


Det blev ett ja så det var ju skönt, men nej, vi har redan bestämt, vi ska inte gifta oss inom ett år, lika bra att klargöra det med en gång så det inte blir några missförstånd. Det fortsattes att grejas hemma med projekt målning jag hade startat på fredagen, haha typiskt mej haha :P

Vi började vår färd mot gekås kl 15, med ett stop på burger king i varberg, jag kan bespara er 15 kronor, köp för bövelen inte deras kaffe latte, det var som att dricka varm mjölk med ytterst lite hint av ngn kaffeböna där i, extremt liten kaffeböna..var väl nere på gekås strax efter fyra någongång, yaaa tänkte jag när jag såg att det inte var någon kö in, men jisses. Vi var ju inte ensamma där direkt. Men det gick rätt bra ändå. Tills vi kom till kassan typ vid 18 tiden..där blev vi ståendes i över en timma, inte så skoj som man kan tro ;)

Men tro det eller ej, vi överlevde. :D Styrde kosan snabbt hem, för nu var vi ganska så trötta och trötta på gekås. Hämtade lille skrutten hos Tant S. Han hade haft kul, busat med schäfer hela dagen, skoooj! Sen kom Loisan och Jimmie förbi, mycket trevligt!

Söndagen började riktigt tidigt den med, vid 6 tror jag huuuh. Men den började lugnare som tur var, gjorde frukost till min man och sen blev det morgonmys i soffan framför ett avsnitt av revenge, sen sattes det igång med röj med mera, klockan tickade som bara den, vid halv tio stod jag och gjorde lunch till Morgan, haha...tanken var ju sen att jag skulle till närakuten, eller ja, jag åkte dit, var där vid tolv, men jag vände i dörren, typ 20 stycken som satt och väntade, och man såg på dem att detta kommer ta lång tid, så jag gick fortare än fortast därifrån, och åkte till ÖoB istället. 

Väl hemma igen bakades det morotsfrallor och morotsmuffin. Kan säga att det doftade gudomligt i hela huset igår em och kväll. mmmmums!



Mums!! I och med att jag fortfarande hade väldigt ont på em/kvällen, kunde ju inte ha jeans i och med att gylfen/knappen tryckte på det infekterade området, så beslutade vi oss att åka tillbaka till närakuten, denna gången gick det fortare, det gick nog på 40 minuter, skönt, men det var som jag redan hade trott, det var en infekton..mm borde blivit läkare :P sååå nu är det en hästakur i tio dagar som gäller... heracillin 1g x 3 per dag..tjohej..så inget mer simmande de tio närmsta dagarna :'( faaaan! Jag som hade kommit igång igen..jaja, jag får väl gå promenader så länge!


fredag 26 oktober 2012

blääää

Man tycker ju egentligen att det borde vara hur enkelt som helst..när man behöver det som mest då går det inte :( så fruktansvärt irriterande så det finns inte. Jaja, nu är jag ju uppe, dricker morgon kaffet. SÅ det är väl lika bra att ta tag i dagen.

Städning och bakning står på schemat. Leverera en kaka. Baka inför en beställning som ska hämtas imorgon. Lite roligt är det att det kommer in beställningar på andra bakverk än bara tårtor! :D

Hade en bra em och kväll på jobbet igår, fest stod på schemat, och vad jag uppfattade det som hade alla det trevligt, så det var ju kul, tiden bara sprang iväg. Fast det är ju bara kul när den gör det :)

Så nu ska jag trötta ut mig en stund här med städning och diverse plock så kanske man får sovit en stund vid lunch innan Morgans mamma o gubbe kommer förbi på fika.


onsdag 24 oktober 2012

Fortfarande onsdag...

hade hellre önskat att denna dagen var slut nu så man hade kunnat få dra täcket över huvudet och sova bort natten! Men iocke..återstår typ nio timmar till...suck.
Jag får väl sysselsätta mig, har precis rensat bland mina papper och satt in i en pärm..inte en dag för sent :P Har beställning tills imorgon som jag ska fixa med, Martinas himmelska biskvier, banan/choklad muffins och "salongs muffins" sen har jag en dark chocolate mudcake som ska vara färdig på fredag. Så jag ska nog få denna dagen att gå. Hade även tänkt att åka och simma ikväll, kan nog vara ett skönt avslut på denna nedrans dag. Det var riktigt riktigt länge sedan jag var på så här dåligt humör att jag kokar, har till och med stängt av telefonen för att inte bli nådd!!!

Tröttsamt!!!

Dagen kunde ju ha börjat bättre. Fy fasiken vad trött jag är på dem. Jag hade ju fyllt i allting för att det skulle bli smidigare och för att jag skulle behöva slippa vänta i tio dagar..men nej då nu när man är inne och kollar på sin personliga sida då finns inte det som jag hade fyllt i så nu måste jag eventuellt vänta tio dagar. SÅÅÅÅ jävla trött jag blir, så idag kan dem förvänta sig ett argt samtal från en liten Martina. För varför är de uppgifter helt bara borta när man vet att man fyllt i dem?? Jävligt märkligt vill jag påstå. Idioter!! Ja nu är jag förbannad, för det är ju ngt jag behöver imorgon och inte om 10 dagar!!!!!!!!! MOOOOORRRRRRR!!!!!!!

lördag 20 oktober 2012

Segis lördag...

Var hur trött som helst efter arbetsträningen igår kväll. Trodde att ryggen skulle ta livet utav mig, eller åtminstone gå av nere i ländryggen. Så det blev slappis kväll i soffan. Med en kopp te och min man och bustrollet. Min man somnade redan vid halv elva. Jag fortsatte kolla filmen en stund till tills jag vid halv tolv insåg att jag hade somnat :) Lilleman som hade sovit gott hela kvällen vaknade ju naturligtvis till liv precis när jag skulle flytta mig in till sängen..snablar...var min första tanke..försökte få liv i mannen, tog med lilleman ut på kissrunda...försökte åter få liv i min man, men inget livstecken där inte. SÅ jag gav upp. Tog valpis och gick och lade mig. Halv fyra vaknar jag av att någon står i dörröppningen och skriker/ropar efter hunden, då var det <morgan som hade vaknat till liv, likaså jag,,suck. Gick upp, tog med mig valpis som även han tyckte att han hade sovit klart. Satte på en spann kaffe. La mig i soffan och somnade nog efter en stund och vaknade innan åtta. Notera att mannen sover som en gris ännu..jaja..hunden ska ha mat. Vad ska jag göra. Ingen lust att sysselsätta valpis inne o väcka morgan..ville inte heller gå ut. Så jag gjorde en dubbelsats av vetebröd och nu väntar jag på att den ska jäsa färdigt..det kommer bli solbullar och bullar med mandelmassefyllning med eventuellt choklad chunks i.
Strax efter tolv kommer det bära av till Göteborg för att träffa systrarna. Målle ska givetvis följa med, så det kommer väl bli highlife. Men trevligt. Sen när vi kommer hem tänkte jag rensa bland mitt bröte i källarn. Och imorgon åker jag o valpis och busar hos Tant Snellman!!

Hoppas ni får en trevlig helg!

onsdag 17 oktober 2012

Bakning, bakning o bakning

Har glömt att vara aktiv på bloggen. Har vart en del nu det sista. Både på bakfronten och arbetsträningfronten samt hemma fronten. Vi hämtade ju hem vår valp för snart två veckor sedan och jag kan säga att det är MYCKET jobb!!! Försök varva det med det ständiga baket varje dag..det är en sport ska jag säga. Är färdig på jobbet, har vart och handlat, imorse innan jag åkte till jobbet var jag smart att spackla Angelicas tårta och föra frostingen till min pink velvet tårta, ja ingen riktig pink velvet tårta, utan Martinas egen version..ska baka till salongen idag oxå, men det går smidigt.

Ska även sätta mig och göra lite research angående vissa saker. Sen tänkte jag även, starta en till blogg, jag vet...men jag tycker det blir så rörigt med bakningen och mitt privata i ett, det är ju så mycket på båda fronterna. Så jag har bestämt mig för att jag vill ha ordning och reda. Och nu när "affärerna" börjar gå bättre och bättre och det trillar in beställningar hela tiden så vill jagf ha en bra struktur. Så jag tänkte att jag skulle bygga en hemsida för mitt bakande. Ska försöka under dagen att lägga upp bilder på mina senaste verk, tårtor och kakor och allt det där. Annars får ni hålla till tåls. Det kommer annat emellan oxå. Folk som vill ha rådfrågning om bakning och så där, då blir det att vissa saker hamnar i skymundan..men nu ska det bli ordning o reda fram över. Så håll till godo!!!



tisdag 9 oktober 2012

Mina mål!

30 solbullar och 40 muffins senare så har jag kommit fram till hur jag ska göra och hur jag ska lägga upp min "recovery" förhoppningsvis, med hjälp av specialist dietisten och ätstörningsenheten.

Anledningen till att det fortfarande inte blivit någon ändring trots att det nu var några veckor sedan som jag gjorde bukplastiken. Det har ju varit för att jag vart så satans orörlig och knaprat hemskt mycket starka piller som gjort mig helt knasig och omänsklig och flera veckor på sjukhus. Men nu då så har jag kommit fram till en plan, jag hoppas att det ska hjälpa mig.

I och med att mitt problem har vart och är maten så har jag inte haft energi och ork till att orka motionera i någon form. Men nu har jag kommit fram till att jag en eller två gånger i veckan ska börja simma. Jag ska börja promenera igen, som jag gjorde så mycket innan allt detta hände. Försöka ta mig till friskis någon/några dagar i veckan för yoga pass eller jympa pass som jag även gjorde innan. På så vis kanske jag slipper skuldkänslorna om jag skulle äta mer än mina två knäckebröd!
Det är nog där felet ligger idag att jag inte vågar på grund av att jag inte gör av med något i dagsläget. Så, ser början ut på planen iaf, jag hoppas att jag får bra stöd av dietisten och ätstörningsenheten!

Målsättning och rivjärnshandskar

Något man länge har varit och är medveten om, men som tycks vara svårt att ändra på eller bryta. Man ser till slut hur mycket det påverkar andra, och framför allt en själv. Hur det påverkar den sociala biten, likså förmågan att ta för sig av "livet" så att säga, inspirationen, motivationen..med mera..jag kan fortsätta skriva en rad olika ord i all oändlighet som beskriver hur det har varit och är nu. Ibland när det gått en tid, så kan man liksom bli förblindad på ett sätt. Man ser det inte lika som alla andra uppfattar och ser det, man inser nog inte, eller vänta, jag ska korrigera mig själv, man väljer inte att se hur dåligt det egentligen är. Så nu blev det rätt. Det tragiska i detta, det är att man låter det fortlöpa och inte låtsas som om det är något problem, där har vi kommit fram till förnekelsestadiet. Som det så fint heter i psykologiska sammanhang :P

Jag är på väg in i stadiet där jag snart, allvarligt skadar det dyrbaraste jag har. Och det är det inte värt, inte för något hekto i hela världen :P Ni ska veta att det är en daglig kamp, en daglig kamp mot tankarna och maten och man tänker varenda dag, varenda gång man kliver ur sängen att denna dagen ska bli bättre än vad den var igår, eller i förrgår, eller förra månaden eller för ett halvår sedan. Idag (bättre sent än aldrig) så har man väl verkligen kommit till insikt med vad som egentligen står på spel. Dels för att vara/låta egoistisk, ens egen hälsa,men framför allt min partners hälsa. Hur mycket min hälsa påverkar den dyrbaraste människa och skatt som finns. Allt man saboterar som finns runtom en, vännerna, som försvunnit, vilket jag egentligen kan förstå att dem gjort. Allt man inte orkar göra på grund av att man saknar energi, motivation och ork. Jag har t ex försummat en hel sommar, jag tog en hel semester period ifrån M, bara för att JAG inte orkade hitta på något. Kan ni förstå att denna människan fortfarande står ut med mig??

Nej, nu är det dags att komma in i andra banor. Jag måste komma in på nya spår, visst det kommer säkert vara en låååång resa, men, jag måste börja denna resa nu. Jag vill vara Martina igen, jag vill hitta tillbaka till mig själv, den glada, impulsiva, spralliga tjejen med tusen järn i elden som aldrig satt still, eller jo ibland :P Nu får det vara nog, jag orkar inte längre, min partner orkar inte längre och inte resten av min omgivning heller för den delen. Och den stackars sjukvården som jobbar och jobbar och försöker och försöker på alla sätt och vis för att jag ska bli bra, stor eloge till dem att de fortfarande orkar.

Så nu under dagen ska jag ha maaasssa (sorry älskling) terapi arbeten för att kunna komma till ro i kropp o knopp och fundera ut, och sätta upp mål. Visst det får bli små, små mål så här i början, men så får det bli, skynda långsamt. Mitt psykbryt igår fick mig till att verkligen till att tänka efter.

Så för varje gång ni tänker, är det verkligen värt det, då kan jag säga, NEJ det är det inte!!!

måndag 8 oktober 2012

ork/motivation=00000000

Hunden tar så jävla mycket energi, och vara hemma med en valp ensam hela dagarna tar på krafterna, krafter som jag inte har, orkar inte ge han energi...suck...jobbigt!!

känner för att jag vill skrika lite!!!! Jag är sååå trött. Jag vet inte vart jag ska bli av, får ingen ro att sova, antingen är det hunden eller så är det kroppen, skit jobbigt. Ja det är ett jävla gnäll på mig idag....men jag är trött, matt, känner mig orkeslös!!

Väntar på dagens andra samtal från varberg. Hoppas det går bättre...eller att det går vägen...

Bäst att inte skriva mer, kan ju uppfattas som en gnällkärring!

onsdag 3 oktober 2012

Stor utmaning!

Dagen idag kommer att spenderas inomhus, idag ska jag ta mig an en stor utmaning :) Men det ska nog gå bra, ska bara filura på hur jag ska lyckas. Blir nog bra i slutänden. Imorgon är det ju kanelbullens dag. Så idag ska det bakas kanelbullar, jordnötsbullar, eventuellt nutellabullar, jordgubbsbullar och cupcakes och så ska jag fixa med födelsedagstårtan som ska iväg på fredag.

Uppdaterar med bilder och sånt senare.


tisdag 2 oktober 2012

BULLAR!!!


Vaniljbullar, solbullar, solskensbullar, 
bullar från Fårö, ja kärt barn har många namn,
men hur som här kommer receptet  iaf :)

Beroende på storlek så blir det ca 20-30 st

50 gr jäst
150 gr smör
1/2 msk malen kardemumma
5 dl standard mjölk
1 nypa salt
1 dl socker
1 tsk bakpulver
11-13 dl vetemjöl

1 ägg
smör
socker

Marsankräm

gör så här:

Smula jästen i en bunke. Värm upp mjölk, smör, kardemumma, socker och salt.
Till 37 grader. Häll lite av vätskan över jästen och rör tills det löst sig, sen häller du
på resterande vätska. Blanda bakpulver med några deciliter mjöl. och rör ner i degvätskan. Fortsätt sedan att röra ner resten av mjölet, degen ska hellre vara för lös än för hård. Låt jäsa under bakduk 40-50 minuter. Arbeta till en smidig deg, dela i önskade storlekar. Forma som bullar, och använd en mjölad tumme och gör ett hål i varje bulle. Fyll bulle-hålet med marsankräm. Låt jäsa ytterliggare 40 minuter. Pensla bullarna innan gräddning med ett uppvispat ägg. Grädda sedan i 225 grader, 5-8 minuter eller tills de fått fin färg (allt hänger ju också på ugnens kapacitet). Smält smör, häll socker i en skål som du kan doppa bullarna i. Tag ut bullarna, bred över med smält smör och doppa de genast i sockret. Låt svalna på galler!

Bon apetite!




God natt!

Nu tar jag natten...tok säckade ihop igår strax efter kl 21, kalas trött efter alla möten och ståhej fram och tillbaka. Men fick även hälsat på mina Goa kollegor, underbart! Men iaf så vaknade jag strax efter 01 i natt, det var inte alls planerat, och för att fördriva tiden så har jag sen kl 03 bakat typ femtioelva plåtar med kokosdrömmar och tre plåtar med solskensbullar, nu ska jag försöka sova lite, för att orka med en fika date med systr. Har inte träffat henne sen första operationen, innan den 27 augusti :/ ska bli skoj!

Natti

måndag 1 oktober 2012

Skönt att veta!!

Så då var dagens måsten avklarade. :) Skönt det. Så på torsdag börjar jag arbetsträna. Mån-fredag á 2 timmar per dag. Det ska faktiskt bli kul. Jag hoppas kroppen tycker det oxå. Och att jag orkar.

Har även nu varit på möte på sjukhuset, hos specialist dietisten. Det är riktigt skönt att veta att det iaf finns en som tror på att man vill förändra sig. Som hon sa "du hade aldrig kommit hit om du inte var villig och beredd på att ta dig ur detta" Hon menade även på att det kommer bli en lång och ganska så tuff resa för mig. Men som hon sa, hellre av vi tar det långsamt och att det går framåt istället för att vi skyndar och så blir det bara pannkaka utav det istället. Hon ville även vara inkopplad med ätstörningsenheten, tydligen, så brukar inte de jobba ihop, men hon ville det, tillsammans med en psykolog för att ändra på mitt tänk gällande mat. Och det tog jag som en bra grej, och tror att det skulle vara bra. Man måste ju testa och se om det kan leda till det bättre. För allt är ju bättre än vad det är nu! Så, summan av kardemmuman, inga drastiska ändringar nu, men ett möte till innan jag ska till ätstörningsenheten den 29. Sen när dem har pratat ihop sig om hur de ska gå tillväga med en behandling för mig, men fram till nästa träff hade hon vissa grejer hon ville att jag skulle försöka göra. Så vi får se!! Kan ju bara bli bättre!

Märkligt!

Det är rackarns så märkligt kroppen fungerar. Jag blir inte klok. Sovit ganska illa hela helgen, vaknat mitt i nätterna och inte kunnat somna om. idag när jag är tvungen att sätta klockan på halv sju, ja men vad händer, jag sover hur gott som helst och kom knappt upp ur sängen?!?! Jaja, jag får vila sen. Halv nio är det avstämningsmöte på vc med min läkare, min kp från f-kassan och chefen. Sen blir det att fara med muffins till Kungsbacka. Sen blir det raka vägen hem och vila, för kl 13, är det möte med min nya dietist på sjukhuset. Hoppas på ett bra o givande möte med henne, hoppas innerligt att hon kan hjälpa.

På torsdag är det bullens dag, har en kamera tårta jag ska göra denna veckan, på fredag hämtar vi Gatlin på flygplatsen i ängelholm/helsingborg. LÄNGTAR!