fredag 31 augusti 2012

Fascinerad

....över allt man funderar över när man ligger så här, vad som egentligen är viktigt i livet och vad som är mindre viktigt. Märkligt och underbart, på en och samma gång det är knasigt :P
Har sett bygglov igår och idag, igår få jag även äntligen hemma. Åh man får ju massa inspiration ju. :) fredag hela dagen idag :P haha tror nog att min mor kommer som vanligt, sen så är det ju egentligen det obligatoriska fredagsmyset, man får göra det bästa av situationen, Morgan ville vi ska hyra VHS då det är det enda sjukhuset har, så vi får se om det finns något ställe som hyr ut, sen har jag beställt en päron mer och halstabletter, så älsklingen ätit sin pizza, blir nästan som det vanliga fredagsmyset eller ja BARA nästan

torsdag 30 augusti 2012

Lyx med eget rum :)

Ååh jag har så mycket irritation inom mig just nu. Men det är alldeles för jobbigt att skriva en hel roman nu, eller ja jag bloggar från mobilen så det går varken smidigt eller fort. Är riktigt tacksam för vården jag fått här på sjukhuset i Varberg, personalen är fantastiska, så bemötande, hjälpsamma, trygga och framförallt trevliga. Visst vi har alla våra egna uppfattningar och åsikter om det ena och det tredje, men när man verkligen är i behov utav vård, jag menar verkligen är i behov utav det, min situation tex då är man riktigt glad över att vara patient här, jag har fått så mycket hjälp, framförallt snabb hjälp och det är jag otroligt tacksam för! Har även eget rum med egen toalett, tv, Vhs . Riktig lys :) bloggar mer när jag kommer hem, vilket eventuellt blir imon, lyckan är total! :D

tisdag 28 augusti 2012

Släppte på korsetten

Upptäckte när vi var på toan att det läckenågonstans, den vätskan som hamnar i "blod - påsarna" det var typ samma vätska å helvete vad ont det gjorde, tårarna gick nog åt varenda håll man kan tänka sig att dem kan spruta åt. Varpå jag skriker åt Morgan ring min mamma. Det är knepigt det där, när man känner sig ynklig å så där då vill man ha sin mamma, en mamma förväntas veta allt och ha svar på det mesta. Men bara det faktum att Morgan ring min mamma och iallafall försöka, det skadar ju inte, Morgan ringde till slut till art clinic, och det var helt normalt att man blodar o läcker lite. Och jag får proppa mig full med smärtstillande, ja i den mån att jag följer ordinationerna, jag har tillräckligt för att kastrera en häst, panocod, oxycontin, oxynorm med mera. Men jag vet inte vad jag förväntar mig egentligen men det hade vart skönt att vara smärtfri tio minuter i alla fall :/
När vi hade pratat med art clinic fick vi lov att dra ner dragkedjorna på bodyn/brottardräkten/korsetten i alla fall super skönt att få lätta på trycket, den sitter ju super tajt hela tiden, då det är hål för grenen, så behöver jag inte ta av den när jag kissar.  Så det var skönt, har fått ett så kallat t-snitt eller ett ankare kan man förklara det som. Plus att naveln är flyttad på.

Hade aldrig trott...

Att det skulle göra så här ont. Ok att man fattade att det inte skulle vara smärtfritt men va fan. Jag har hittat ett läge som är överkomligt i soffan, men att ta sig i och ur soffan är ett helvete rent utav, tårarna sprutar, stackars Morgan som står och håller i blodpåsarna, man ser verkligen hur han vill hjälpa till när jag ska resa/sätta mig, men trots att tårarna sprutar så måste jag försöka själv.

Jag har fått erfara att jag borde ha skjutit upp operationen av diverse anledningar, lätt att vara efterklok. Fy katten, är glad att jag är hemma, har dock inte provat att gå ner för trappan till toaletten, ska bli spännande. Morgan är så söt, tänt brasa, nu står han och monterar ihop vårt sängbords-bordet som jag kan ha i soffan och ställa mina koppar på underbara man <3

måndag 27 augusti 2012

Ligger som ett kolli med korsett

Operationen gick fortare än vad jag trodde, fick min "champagnespruta" och masken med lite luft i över ansiktet...sen är det svart, däckade nog gott av trötthet och min"champagnespruta" för vips så var det över, vaknade av att vi skulle byta säng och jag var beordrad att flytta min rumpa lite ;) satan i gatan vad ont det gjorde fy fn, det tänker jag inte ljuga om :/ somnade till igen och vaknade ytterligare när jag var inne på mitt rum och beordrades lyfta på rumpan jag svor rätt ut. Det är tillåtet som tur är :D haha
Har legat och halv slumrat hela tiden, är sjukt trött och galet trött av smärtstillandet men kan liksom inte sova ändå men skitsamma, jag har mitt kaffe ;) när dem kom in och frågade om jag ville ha något att äta, så det första jag frågade var, har ni kaffe? Med ett leende på läpparna, hon frågade om jag inte ville ha ngt att äta? Nej jag vill ha kaffe först haha så nu sörplar jag i mig min andra ljuvliga kopp, haha.

Ni lär få fler uppdateringar ikväll då det är galet tråkigt att ligga som ett kolli och inte göra något förutom att vicka på fötterna ;) tuuuuur man har spotify och youtube i telefonen, hur hade man annars klarat sig haha :P

DEN STOOOOORA DAGEN

The D day is here!! Ska alldeles strax hopp in i den sista duschningen med bakteriedödande..huua...pappa kommer om ca 35 minuter. Sovit ca 45 minuter i natt..tur att man ändå ska sova i stort sett hela dagen hahaha...

Börjar kännas i magen nu..fjärilarna är mer likt studsbollar som hoppar upp o ner, fram o tillbaka...urs...men det ska nog bli bra. Man är nog mer nervös inför denna operationen för jag inte alls har en aning om hur det kommer gå till, eller jo men inte helt och hållet, andra operationer har jag ju gjort så många gånger så det blivit en sorts rutin. Så då har man ändå haft koll.

Nä dags att lägga på en rem..packa det sista, passa på att dricka det sista...tugga det sista tuggummit hahaha.

Uppdaterar mer senare! Ha en fin dag allesammans!
Hoppas att ni fått en bra start på veckan!

söndag 26 augusti 2012

ja fy fan....

om man skulle ge sig på den där äckel duschen och försöka sova? Är inte det minsta trött..jävla migrän som fick mig till att sova fram till kl 16...känns även bra att klockan ringer halv fem imon bitti.. meeen vad gör man inte för att få dricka lite te innan drickförbudet träder kraft..och samtidigt passa på att säga hej då till min man som åker till jobbet kvart i fem...stackarn..han kommer väl vakna i natt och halvt slå ihjäl mig med alla mina vridningar jag kommer att göra i sängen för att jag inte kommer att kunna sova..jaja..

har dock inte lyckats ta några före bilder ännu, det kanske man skulle försöka ge sig på imorgon, kan ju vara kul att ha...

nehe...bakteriedödning var det ju..jag återkommer med resultat när jag är såpass vaken..en uppdateringsrad ska jag väl kunna få till.

God natt och håll tummarna imorgon...jag ska vara på art clinic kl 8:30 men antar att operationen kommer att ske någon/några timmar efter min ankomst...men håll tummarna!!

Päronpaj

Hade inte tänkt lägga ut något recept idag meeeen kunde inte hålla mig, och jag kan ju knappast sova nu när jag legat och sovit hela dagen :S Så här kommer receptet på en päronpaj. Jag har tyvärr ingen bild på denna pajen, men jag kan lova att den är gudomligt god!!


Päronpaj

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör

Fyllning:
2 dl creme fraiche 
1 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1-2 burkar konserverade päron, beror ju på om man vill ha mycket päron eller lite

På toppen
ljus sirap
kanel

Blanda vetemjöl, socker och bakpulver. Smält smöret och rör ner det i mjölblandningen. Tryck ut degen i en pajform.

Rör ihop crème fraiche, ägg, vaniljsocker och socker till fyllningen. Häll smeten i pajskalet. 

Skär en liten burk konserverade päron i skrivor. Lägg skivorna i fyllningen, ringla sirap över pajen och strö över lite kanel. 

Grädda i 20-22 minuter i 200 grader. Låt den gärna stå i rumstemperatur en timme efter att den tagits ut ur ugnen, den är godast ljummen. Servera med vaniljglass. 




Bakteridödning akt 1

Har nu duschat en omgång i descutan. Tur man är van vid den äckliga doften.
Skulle egentligen gjort första duschen imorse men då jag legat med migrän hela dagen :'(
Så fick jag äntligen masat mig ur sängen och gjort det, huvudvärken är bättre, trycket som ligger och spänner över huvudet är borta, fått tillbaka balansen så det är skönt, men är grymt trött och sitter nu ner kurad, bakterie fri och dricker min "morgon latte".

Så räkna inte med att det kommer upp några recept idag, tyvärr. Och imorgon är det operation så jag vet inte när nästa recept kommer upp men håll till godo kära vänner, det kommer så fort jag orkar.

lördag 25 augusti 2012

2 dagar...

Det känns rejält i kropp och knopp att det bara är två dagar kvar, och det ska bli så skönt när Morgan kommer hem igen, då känns allt lite lättare och han kan ta ner mig på en trygg nivå. Bra karl den dära :P

Han kommer ikväll någon gång...tänkte pyssla ihop en rulltårta..eller något annat smaskigt..vet dock inte bara vad! Vi får la se, fantasin o kreativiteten är det inget fel på iallafall..i alla fall inte i köket :P

Åter kommer med vad det blev för stök i kök! :D

Martina's himmelska biskvier

Jag har fått mycket lovord för mina chokladbiskvier. De är tydligen himlans goda och det framkallar ett vill-ha-mer-begär. haha. De är riktigt älskade helt enkelt. Jag har aldrig ätit dem själv. Så jag får tro på vad de säger. Första gången jag skulle baka dessa, så sökte jag runt på nätet och det finns ju 3000 olika varianter på hur man kan göra biskvier på. Efter mycket om och med så har jag modifierat ihop ett recept som passar mig.



Chokladbiskvier
Botten:
300 g mandelmassa
1,5 dl strösocker
3-4 äggvitor

Chokladsmörkräm:
200 g smör
2,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad 70%
0.5 dl kallt starkt kaffe

Garnering:

300 g mörk choklad

Grovriv mandelmassan och vispa ihop med socker och äggvitorna. Smeten ska vara len och jämn, gärna lite halv seg rinnande. Spritsa eller skeda ut på bakplåtspapper. Grädda i ugn tills de fått fin gyllene färg i 175 grader. Låt svalna, lägg dem gärna i kylen en stund efter att de legat framme och svalnat lite. Smörkräm: Smält chokladen över vattenbad, blanda ihop alla ingredienser, tillsätt sedan den avsvalnade chokladen. Ställ gärna in i kylen en stund så det får stelna lite. Smält chokladen över vattenbad till garnering. Låt svalna. Medans chokladen svalnar så kletar du på smörkrämen på bottnarna. Doppa dem sedan i choklad. Gör detta momentet ganska så raskt så att dem snabbt kan komma in i kylen för att stelna. Förvaras i kyl eller frys.

Silviakaka

Gjorde även en silviakaka igår. Den har heller inte hunnit bli avsmakad ännu. Men den såg riktigt saftig ut när jag ska upp den. Den såg riktigt fluffig och god ut.

Silviakaka

Kakan:
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl vatten (jag hade i mjölk istället)

Glasyr:
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 äggula

Kokosflingor

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda väl. Tillsätt sedan vatten/mjölk och blanda till en jämn smet. Häll smeten i en klädd form, grädda mitt i ugnen på 175 grader i 25-30 minuter, stickan ska vara torr. Kan vara så att man behöver lägga på lite aluminium på kakan när den är i ugnen.

Ta ut kakan och låt den svalna. När den svalnat gör du glasyren. Smält smöret i en kastrull, tillsätt sockret och vaniljsockret, blanda med t ex en handvisp. Vispa i äggulan och vispa lite till så den blandar sig med det andra, bred genast ut den ljumma krämen på kakan. Strö över med kokosflingor.

Chocolate chip cookies med nonstop

Hade aldrig gjort dessa godingar innan. Har inte heller ätit utav dem men de luktar gudomligt.

Chocolate chip cookies med nonstop

1 1/2 cups vetemjöl
2 cups havregryn
1 tsk bikarbonat (gick lika bra med bakpulver)
1 tsk salt 
3/4 cup farinsocker
3/4 cup strösocker
ca 110 g smör
1 tsk vanilsocker
2 ägg
Jag hade även i kakao, men det stod inte i originalreceptet 
1 förpackning med nonstop
Jag hade även i 100 gr hackad mörk choklad

Ror i hop, mjöl, havregryn, salt och bikarbonat i en bunke.
Vispa smör med farinsocker, strösocker och vaniljsocker, tills det är krämigt. Blanda i äggen och vispa en stund. Rör ner mjölblandningen. Blanda ordentligt, vänd i chokladen och nonstopen. Blanda runt med hjälp av en sked så det fördelar sig jämt. Forma till små bollar och lägg på en kläddbakplåt, platta till bollarna lite grann, men inte för mycket då de kommer flyta ut lite grann. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 på 200 grader. Gräddningstiden beror på hur stora/små kakor ni gör.

fredag 24 augusti 2012

Hade jag kunnat spy...

så hade jag definitivt gjort det...detta blir den 15 operationen jag gör. Men den nervositeten jag har och känner har jag aldrig haft förut, kan inte förstå varför jag är så nervös. Jag minns att då jag gjorde tjockisoperationen, då vart jag också riktigt nervös, men inte lika nervös. Tur är väl att jag inte kommit till det stadiet då jag börjar bli otrevlig. Jag minns då när jag gjorde min tjockisoperation, jag snäste åt allt och alla. Det var ju inte med mening, det var ju av nervositet, men ändå. Försöker sysselsätta mig i den grad jag orkar. Precis kommit hem efter en blixtvisit hos föräldrarna. I och med att min sambo inte är hemma, så måste jag ju sysselsätta tankarna. Eller sysselsätta mig själv rättare sagt så jag slipper tänka på att jag är nervös. :S Ond cirkel då jag gärna vill egentligen vila och spara på de få krafter jag har :S Ska göra en silviakaka eller något annat nu hade jag tänkt.

Gör om gör rätt :P

Glöm det tidigare receptet jag la upp angående rawfood brownie. Jag insåg igår att jag hade gjort fel. Så nu har jag gjort om och gjort rätt, samt modifierat det lite



Kokosbrownie

13 urkärnade färska dadlar
5 dl valnötter
1,5 dl kakao
en burk med kokosmjölk
2,5 dl kokosflingor
0,5 dl agave sirap

Mixa alla ingredienser till en brownie aktig massa, lägg smeten i en form, strö över med kokosflingor och ställ i kylen minst 2 timmar innan servering. 

Det är svårt med sånt som är super nyttigt, innan man hittar nischen..men nu hoppas jag att det ska vara bra i alla fall!! 

Bon appetite!!! 

Uppdatering: Efter att min sambo provsmakat fick den glatt tummen upp. YEEEES!!! :P

Då var man i "7:e månaden igen" :S

Blev påmind precis om hur fantastisk dum jag är. Jag blir så fruktansvärt irriterad på mig själv. Min mage svullnade precis upp, så nu är jag i sjunde månaden, ja faktiskt, det är inte till att överdriva. Magen gör kalas ont och står rätt ut och är stenhård. Den kommer när jag blir "gasig" i magen, och nu när den har vräkt ut sig i all sin helighet, så slog det mig, och det är då jag blir så irriterad på mig själv, medan de andra i min omgivning blir besvikna och ledsna. Jag insåg att jag idag i stort sett bara tuggat tuggummi, ja förutom kaffe och te då vill säga, och ett knäckebröd nu vid åtta på kvällen. Gasigheten kommer ju från aspartamet eller hur det nu stavas, som är i t ex tuggummi. Vi som gjort den där tjockis operationen, eller jag ska inte dra alla över en kant, förlåt, JAG i alla fall har blivit extremt känslig efter min tjockis operation, jag har blivit känslig mot laktos och med mera. åh när jag inte äter så tuggar jag frenetiskt tuggummi dagarna i ända och då slutar det med att jag på kvällskvisten enkelt och kort ser ut som en köttbulle eller i 7:e månaden som jag brukar säga. Suck.

Men förutom att jag vart fantastiskt dålig med maten idag, eller vänta, inte bara idag, jag halverade mitt matintag idag..jaja hur som helst så har det annars vart en bra dag. Sover ju visserligen bort halva dagarna, men för att stilla min nervositet så gjorde jag ett gäng kokosdrömmar som jag tänkte att min far kunde bjuda sina kollegor på imorgon. Och så gjorde jag middag till min älskade sambo. :) Men hur svårt kan det egentligen vara att bara laga mat för en person?? I mitt fall, så är det skit svårt rent utav. Jag lyckades komponera ihop Morgans middag plus MINST 6 matlådor. x) galet. Men som sagt vi får ju börja ladda upp frysen med mat och annat, nu när jag kommer vara invalido ett tag framöver. Dels får jag inte den första veckan göra något över huvudtaget. Jag ska hålla mig still, i princip så ska jag agera grönsak. Vilket jag inte direkt är så jätte nöjd över, men jag har valt det själv så det är bara att gilla läget. Efter den veckan får jag börja röra mig lite mer men får absolut inte lyfta något, så allt som har med hem och hushåll att göra, det får min stackars man göra och ta hand om. Det är väl egentligen inte synd om honom så, utan jag kanske mer skämmer bort honom på den punkten, då jag gillar att göra det. Men som sagt, han är en stor pojk, han har inte bott hemma på många år så jag tror han reder sig :) annars kan jag ligga på soffan och kommendera honom om vad och hur han ska göra det hahahahahaha....

Dark chocolate mudcake

Denna amerikanska skapelse är inte bara, bara nästan :P fylld med massa god choklad, det ligger även massa kärlek bakom denna godbit.

Med 0,7 kg kilo choklad i sig så är det en väldigt mäktig kaka, så den räcker läääänge och till många. Men helt klart värd att bakas, flera gånger om. Ni kommer inte ångra Er, det lovar jag :)

Dark chocolate mudcake

350 g mörk choklad minst 70%
250 g smör
4,8 dl mjölk
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 ägg

Smält smör och choklad i en kastrull tillsammans med mjölken. Låt svalna. Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt smör-/choklad-/mjölkblandningen. Tillsätt mjöl och blanda väl med elvisp. I original receptet ska det inte vara vaniljsocker eller bakpulver men det hade jag i. Häll smeten i en smörad o bröad form. Grädda i 175 grader ca 45 minuter.

Chocolate ganache

300 g mörk choklad
2 msk smör
2,5 dl grädde
Smält allt tillsammans på låg värme i en kastrull. Blanda tills det är krämigt. Låt svalna innan du kletar det på kakan, vill man kan man använda sig av mörk choklad med någon smak, har dock inte själv testat, men har länge funderat på en mörk choklad med chili.



Ljuvlig Pollykaka

Hur beskriver man en pollykaka bäst?! Om inte med att det kan nog vara en utav de godaste kladdisarna som finns, härligt seg och MYCKET choklad. Man kan säga att det är en lyxigare variant av kladdkaka.




Pollykaka

3 ägg
2 dl strösocker
200 g marabou mörk choklad
100 g smör
1/2 dl vetemjöl
1 påse polly (ca 200-220g)

Vispa ägg och socker vitt o pösigt. Smält smör och den mörka chokladen. 
Tillsätt det i äggsmeten. Vispa så det blandar sig ordentligt. Tillsätt mjölet och till sist vänd ner pollyn, blanda pollyn med en sked eller slickepott. Häll smeten i en smord springform 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader ca 25-30 minuter. Kakan ska vara kladdig.

torsdag 23 augusti 2012

Maraboufudge....ååå älskade juuuuul!!

Jul är det första som ploppar upp i skallen på mig när jag tänker på maraboufudge...å dessa små läckerheter, ja, jag vet inte vilket ord som passar sig bäst för att beskriva denna fudgen. Får man lov att skriva att dem är orgasmiskt goda? Eller, det kanske inte passar sig, hm jaja snuskigt goda är dem i alla fall, ni får ursäkta mitt ordval, men det kan vara den absolut bästa och den absolut godaste fudgen som jag någonsin gjort eller som jag någonsin ätit. Den liksom bara smälter i munnen och konsistensen är perfekt, lite halvseg, inte hård och inte lös, och det som är så perfekt, det är att den passar alla åldrar, jag menar, du behöver inte vara rädd för att den ska fastna i löständerna eller att bitarna är för hårda för mindre barn, den passar verkligen alla och jag menar halllå, vem gillar inte Marabou mjölkchoklad ;) Tyvärr så är detta historiens sämsta bild och tyvärr den enda jag har :(


Maraboufudge

6 dl grädde
6 dl strösocker
2 dl ljus sirap
4 msk honung
200 g marabou mjölkchoklad
100 g smör

Blanda grädden, socker och sirap i en kastrull. Låt koka under regelbunden omrörning på låg värme tills det når 120 grader eller tills det klarar kulprovet. Rör i honung och smör. Låt det koka ytterligare 2 minuter. Bryt chokladen, tag av kastrullen från plattan, lägg i chokladen, rör tills den smält och fudgen är slät. Häll smeten i en klädd form ca 20 x 25. Den ska svalna helt innan den skärs i bitar. Förvaras i kylskåp.

Havreflarn med smak av jordnöt

Jag blev riktigt förvånad över dessa små jäklar. När jag gjorde dem undrade jag, vad i helsike. Jag blev riktigt butter för jag trodde jag hade misslyckats, för jag tyckte dem flöt ut alldeles för mycket på plåten när de var inne i ugnen. Men det vart super bra. Luktar himmelskt gott när man öppnar kakburken plus att dem är verkligen super crunchy.


Jordnötskakor
ca 30 st
200 g smör
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk ljus sirap
2 dl salta hackade jordnötter
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Blanda smör, socker och vaniljsocker. Tillsätt övriga ingredienser.
Rulla till små bollar. Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 15 min.
Super enkla att göra men så himmelska!!

Experiment muffin möter smulpaj

Äppel/kanel muffin med crumble (smulpaj)

Grundrecept muffins:

100 g smör 
2 dl mjölk
skal av citron (om man vill ha det, jag utesluter alltid det, men det är en smaksak)
2 ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
1 nypa salt

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Tillsätt mjölkblandningen. Blanda vetemjöl, bakbulver och salt och tillsätt under omrörning.
(Ska man enbart göra dessa muffins, så ska dem grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 20 minuter)

Crumble:

75 g smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, mjöl och socker (Det ska ha samma konsistens som smulpaj)

Äpplen:

Skala 2-3 äpplen(beror på hur stora de är), skär bort kärnhuset och klyfta och skär i mindre bitar . Lägg de i en skål tillsammans med socker och kanel. Låt de ligga där i några minuter så äppelbitarna får dra sig lite, rör gärna om så att kanelen och sockret fördelas jämt.

Gör så här:

Placera ut muffinsformarna på muffinsplåten. Täck botten på formen ca 1,5 cm kanske. Sedan tar du en tesked och lägger några äppelbitar i muffinsformen. Sedan täcker du äppelbitarna med crumble (smulpajen) 
Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 15-20 minuter. 

Kokosdrömmar


Kokosdrömmar

ca 25 st (Jag fick många fler men det beror ju på hur stora man gör dem)

50 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl rapsolja
2 dl kokosflingor
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk hjorthornssalt (går lika bra med bakpulver)

Blanda alla ingredienser.
Rulla eller forma till bollar.
Grädda mitt i ugnen ca 15-20 min, eller tills de ser frasiga ut och fått fin färg.

Dem fick riktigt bra omdöme av sambon och de luktade gudomligt. 

Torsdag o lite lätt blåsigt

Vårat internet ligger nere idag :( antagligen på grund av att det fläktar lite lätt ute idag. Så nu bloggar
Jag från mobilen. Bakade kokos drömmar förut. Så så fort internet fungerar igen ska jag lägga upp recept och resultat från juryn :)

Hoppas ni har en fantastisk dag!

Simpson-tårta

När min sambo fyllde år så hade han beställt en simpson tårta med lemoncurd-och hallonmousse fyllning. Den blev mycket större än planerat, så vi kan väl säga att gästerna fick med sig doggy-bags hem. Men den var riktigt uppskattad.

Browni.botten i botten, hallonmousse, vanlig tårtbotten, lemoncurd och vanlig tårtbotten

Spacklad med grädde, vitt marsipan lock.

Dekorationerna är i sugarpaste förutom de bruna dekorationerna som är gjorda av choklad fondant.

Brownie

250 g mörk choklad 
250 g smör, rumstempererat 
3 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
2 st ägg 
2 st äggulor 
1 tsk bakpulver 
4 msk kakao 
2 dl mjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 160°. Smält chokladen i mikrovågsugn eller i vattenbad på spisen. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, ägg och äggulor. Vispa tills smeten är slät. 
Blanda ner den smälta chokladen lite i taget. Rör i bakpulver, kakao och mjöl, vispa. Lägg ett bakplåtspapper i en 24’ bakform och häll i smeten. Grädda i ca 35 minuter. Testa med en sticka om kakan är färdig, den ska vara lite kladdig. Ta ut ur ugnen och låt svalna i formen.

Tårtbotten

4 st ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
  3. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i separat bunke
  4. Blanda ner i socker-/äggblandningen
  5. In i ugnen, ha ett öga, kan behövas gräddas med aluminiumfolie. När stickan är torr är bottnen klar.
Lemoncurd

3 citroner, saften
2 dl strösocker
4 ägg
100 g smör

Gör så här:
Pressa saften ur de tre citronerna. Plocka bort eventuella kärnor som följer med. Häll saften i en bunke som tål värme tillsammans med sockret och ställ över vattenbad. Rör tills sockret har löst sig helt och hållet. Det tar några minuter. När det har löst sig, kläcker du i äggen ett i taget, se till att rör hela tiden så att ägget inte klumpar sig. Vispa hela tiden tills den börjar tjockna, det tar några minuter. När krämen har blivit tjock, då klickar du i smöret. Låt stå över vattenbadet ytterligare några minuter, rör med jämna mellanrum. Ta av den från vatten badet och låt svalna helt innan du ställer in den i kylen. Låt den gärna stå över natten.

Hallonmousse

500 g frysta hallon
1.5 dl strösocker
3 dl grädde
4 gelatinblad

Gör så här:

Lägg de frysta hallonen i en kastrull tillsammans med strösockret, värm tills sockret har smält och hallonen blivit mosiga och varma. Medans du väntar på det, lägg gelatinet i blöt, minst fem minuter. När hallonblandningen är klar, tag ett gelatinblad i taget, krama ur vattnet och blanda ner i de varma hallonen, rör tills gelatinet har löst sig helt, ett i taget. När det är färdigt tar du av det från värmen. Låt svalna. Vispa grädden hårt och fluffigt, och när hallonblandningen svalnat helt, då blandar du det med grädden. Låt stå i kylen över natten så det stelnar. 


Kanske den bästa brownies som jag gjort

Den här gudomliga brownie med jordnötssmak kan nog vara en utav de godaste jag gjort i brownie väg. Ingen jätte markant jordnötssmak men ändå tydlig.

ca 20-24 bitar

150 g mörk choklad (jag hade 70 %)
100 g smör
4 msk jordnötssmör
3 ägg
1 dl socker
1 dl mörkt muscovadosocker
2 dl vetemjöl
0,5 dl kakaopulver
Dela choklad och smör i bitar, lägg i en skål och smält i micron, 30 sekunder i taget. Rör om emellan. Tillsätt jordnötssmöret och låt chokladblandningen svalna. Blanda mjöl och kakaopulver i en skål. Vispa ägg och socker i en annan skål. Tillsätt den avsvalnade chokladblandningen i ägg-sockervispet, tillsätt också mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Häll smeten i en fyrkantig form (ca 20 * 30 cm) som du klätt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter - mina blev en aning torra så grädda eventuellt lite kortare tid, 25 minuter kanske? Låt svalna, ställ in kylskåp över natten och skär i bitar.


Very cherry chocolate cake

Nästa projekt!

Denna tårtan ska bli nästa projekt, jag har gjort den en gång innan. Men det var flera år sedan. Jag blev otroligt läskad när jag läste igenom mitt recept. Jag tänkte för mig själv att, jösses, denna är ju gudalik. Den slår aldrig fel. Jag säger som Morgan brukar säga, det är gott, det är också gott, det är också jätte gott, så tillsammans borde det ju bli hur bra som helst. :D Så vad kan gå fel?? I och med att mitt minne sviktar, så lägger jag därför inte upp receptet förrän jag har gjort den igen och juryn har gjort sin bedömning, som ni säkert vet så allt jag bakar, härstammar väl långt från någonstans ett recet från början, men i och med att jag modifierar alla recept och experimenterar som ett litet Einstein-flicke-barn i köket, så vågar jag inte lägga ut något förrän jag har fått det godkänt av juryn.

Ni som följer mig och mina bravader, så kan jag säga att min nya blogg är långt ifrån färdig, den är och kommer vara under uppbyggnad ett tag, eller den kommer väl alltid vara under konstruktion i och med att jag hela tiden kommer fylla på med nya recept och så vidare. Men just nu är den mest tom, men bara lugn, det kommer så småningom. 

Jag är just nu som ett litet barn. Det lilla barnet inom mig skriker efter att december ska komma så vi kan få lite adventstider. Så min årliga adventsfika som jag börjat planera, ja, ni läste rätt. Jag har redan börjat fundera på vad som ska finnas vid fikan. Självklart kommer jag ha med mina klassiker som alltid finns. Men även nya smarriga ihop kok. Men allra mest längtar jag efter allt mys, alla dofter (det är något visst med alla underbara juliga dofter som träder kraft, ja det är magiskt på något vis)

Vad är rätt och vad är fel??

Skummar igenom mina recept och funderar ut vad jag ska baka/laga härnäst. När jag slår upp pärmen, så ser jag att jag har tejpat fast ett urklipp. Som en liten "reminder" eller hur man nu ska förklara det. Urklippet beskriver vad som är rätt och bäst för kroppen. Vilken mat som är bäst för att t ex få en ökad ämnesomsättning, vilka som är de rätta fetterna med mera. Då tänker jag spontant att är inte det först och främst väldigt individuellt? Jag menar, vad som fungerar för en person kanske inte alls fungerar för en annan och vice versa. Bara för att ett urklipp säger att detta är "bra och bäst" innebär väl inte det automatiskt att det fungerar för alla individer, eller? Utan jag skulle nog kanske vilja påstå att man hellre kan kalla det för en riktlinje, vad man bör tänka på, eller en liten uppmaning kanske. Jag ska skriva här nedan exakt vad som står i urklippet så får ni själva bedöma.

Maten som får kilona att rasa:
Heta kryddor: Stark mat ökar fettförbränningen i kroppen, me ndet finns flera kryddor som är bra för vikten. Satsa t ex på chili, ingefära, vitlök, senap, kanel och pepparrot.  
Lax och skaldjur: Det rosa färgämnet i lax och skaldjur, astaxantin, höjer fettförbränningen och skyddar mot inflammationer som kan leda till övervikt.
Rätt fetter: Mandlar, valnötter, linfrön, sardiner, lax och olivolja innehåller nyttiga fetter som hjälper kroppens förbränning.
Proteiner: Proteinrikmat gör dig inte bara mätt länge, den kräver också mycket energi för att brytas ned i kroppen, vilket gynnar fettförbränningen.
Fibrer: Mättar bra och får kroppens förbränningsprocess att jobba hårt.
Kalcium: Magra mejeri produkter och annan kalciumrik kost, som broccoli och spenat, binder fettet och hindrar det från att lagras i fettcellerna.
Kaffe och grönt te: Koffein är bra för ämnesomsättningen. Grönt te, med alla antioxidanter och sunda bieffekter, är ett nyttigare alternativ än kaffe.
GI-skolan förespråkar protein för fulla muggar. Det naturliga proteinet är tydligen det bästa, och de säger att man ska äta en stor mängd för att bli mätt. De skriver också att ordet protein kommer i från grekiskans protos som betyder den förste eller den viktigaste. Protein utgör tydligen kroppens byggnadsmaterial, och allt i vår kropp ska i stort sett vara uppbyggt av proteiner t ex hår, hud, naglar, senor och muskler.

Enligt Ulrika på GI-skolan så är de bästa proteinkällorna;  
  1. Animaliska proteiner; Fisk, fågel, kött, skaldjur, ägg och ost. 
  2. Vegetabiliska proteiner; Linser, bönor, quinoa, bovete, gryn, nötter, sojaprodukter, alger och gröna bladgrönsaker. 

Vad tror ni om detta? Vad är rätt och vad är fel? Vad fungerar bäst för DIG???
 
 
 
 
 
 
 

onsdag 22 augusti 2012

Nervös, ännu mera nervös, mest nervös

Nämnde jag att jag är förbannat nervös?? Inte nog med det så hade dem ändrat tiden, dem har flyttat fram den några timmar. Det är väl inte hela världen egentligen, blev mest förvånad och måndags morgon kommer inte vara rolig för mina nerver. Shit pommes! Undra bara hur jag ska lösa det med transport in då jag inte vill störa Morgan i jobbet! Jaja, det löser sig nog!

Har bakat bröd idag..det blev två limpor, morotsbröd med valnötter. Smaskens! Doftar gudomligt i hela huset.


Väntar på att det ska svalna så jag kan frysa in det. Måste ju ladda upp hela frysen med matlådor och bröd och annat till min man, då jag inte kommer få lyfta ett finger på ett tag. Kommer vara satans så jobbigt att inte kunna få/orka göra ngt här hemma. Kommer bli grymt jobbigt att bara ligga på soffan o se på när det blir städat eller tvättat. jaja.

tisdag 21 augusti 2012

Experimenterade i köket

RAWFOOD

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Dels för att jag inte åt något själv och del för att jag hade två stycken som smakade på mitt experiment. Men det är lite kul att experimentera, men det är svårt med rawfood. Dels för att det inte innehåller några tillsatser över huvudtaget. Och inget socker. Den ena av mina provsmakare (min man) han uppskattade det inte alls. Medan min mor, ja hon var skeptisk, men hon avfärdade det inte riktigt heller. Hon åt den utan någonting att dricka till och hon kom fram till att man nog ska ha lite kaffe till. Men i alla fall, här kommer receptet, så kan ni själva testa och få en egen uppfattning, ni som vill baka EXTREMT NYTTIGT vill säga :P

Kokosbrownies.

  • 10 stycken urkärnade färska dadlar
  • 2 dl kokosflingor
  • 2 dl kokosmjöl
  • 1 dl espresso kaffe eller starkt kaffe
  • 1 dl kakao
  • 5 dl valnötter
  • Kokosflingor till garnering
Om ni inte köpt urkärnade dadlar, så gör inte det någonting, lägg ett snitt i dadeln och plocka ut kärnan. Mixa alla ingredienserna till en brownieaktig massa. Tryck ut i en klädd form. Strö över kokosflingorna. Ställ in i kylen så den får dra sig lite och stelna.


Bienvenido!

Välkomna!!


Ny blogg! Jag tyckte det var på tiden med en ny, jag ska försöka för en gångs skull *hostharkelhost* att försöka få lite struktur. En egenskap jag mest troligtvis saknar, men ändå, i all oreda så har jag super koll, eller i alla fall det jag försöker intala mig själv. :) 

SÅ, min nya blogg ska bli mer strukturerad. Jag kommer lägga upp bilder och recept på det jag lagar och bakar. Det är många som fråga om recept med mera, så nu tänkte jag att det är på tiden att jag ska dela med mig av mina smaskigheter jag modifierar ihop i mitt lilla kök. Samtidigt som det är ännu en JÄVLA mat-/och bakblogg så kommer jag att skriva om min resa med min anorexi. Jag kommer dela med mig av mina erfarenheter kring detta, jag är långt ifrån frisk, men förhoppningsvis på väg mot ett friskt liv. Allt jag skriver är personligt. Så jag ber er därför att ni läser utan att döma, då jag vill BERÄTTA för er hur det är att leva med denna besatthet utav mat, främst kalori räknande monster med mera. Jag berättar så att ni kan få en insikt om hur det är, få er en bild av hur det för en helt till synes vanlig människa dras med en ständig rädsla för mat och kalorier, så att ni kan få en syn på hur det är för oss som "lider utav anorexi" har det. Framför allt hur vi UPPLEVER det. Jag ber er inte att FÖRSTÅ, jag ber er att läsa, ta det till er, och visa er hur det är att leva med detta så ni har en förståelse för hur andra kan ha det. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter för att ge er kunskap och inblick. Så ta det till er nästa gång ni träffar på någon med detta.

Sen hur någon som jag, har en sådan passion för matlagning och bakning...ja det är ett mysterium. Jag får inte den logiken att gå ihop.

Sidan är fortfarande under uppbyggnad!!