torsdag 23 augusti 2012

Maraboufudge....ååå älskade juuuuul!!

Jul är det första som ploppar upp i skallen på mig när jag tänker på maraboufudge...å dessa små läckerheter, ja, jag vet inte vilket ord som passar sig bäst för att beskriva denna fudgen. Får man lov att skriva att dem är orgasmiskt goda? Eller, det kanske inte passar sig, hm jaja snuskigt goda är dem i alla fall, ni får ursäkta mitt ordval, men det kan vara den absolut bästa och den absolut godaste fudgen som jag någonsin gjort eller som jag någonsin ätit. Den liksom bara smälter i munnen och konsistensen är perfekt, lite halvseg, inte hård och inte lös, och det som är så perfekt, det är att den passar alla åldrar, jag menar, du behöver inte vara rädd för att den ska fastna i löständerna eller att bitarna är för hårda för mindre barn, den passar verkligen alla och jag menar halllå, vem gillar inte Marabou mjölkchoklad ;) Tyvärr så är detta historiens sämsta bild och tyvärr den enda jag har :(


Maraboufudge

6 dl grädde
6 dl strösocker
2 dl ljus sirap
4 msk honung
200 g marabou mjölkchoklad
100 g smör

Blanda grädden, socker och sirap i en kastrull. Låt koka under regelbunden omrörning på låg värme tills det når 120 grader eller tills det klarar kulprovet. Rör i honung och smör. Låt det koka ytterligare 2 minuter. Bryt chokladen, tag av kastrullen från plattan, lägg i chokladen, rör tills den smält och fudgen är slät. Häll smeten i en klädd form ca 20 x 25. Den ska svalna helt innan den skärs i bitar. Förvaras i kylskåp.

1 kommentar: