Päronpaj
Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör
Fyllning:
2 dl creme fraiche
1 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1-2 burkar konserverade päron, beror ju på om man vill ha mycket päron eller lite
På toppen
ljus sirap
kanel
Blanda vetemjöl, socker och bakpulver. Smält smöret och rör ner det i mjölblandningen. Tryck ut degen i en pajform.
Rör ihop crème fraiche, ägg, vaniljsocker och socker till fyllningen. Häll smeten i pajskalet.
Skär en liten burk konserverade päron i skrivor. Lägg skivorna i fyllningen, ringla sirap över pajen och strö över lite kanel.
Grädda i 20-22 minuter i 200 grader. Låt den gärna stå i rumstemperatur en timme efter att den tagits ut ur ugnen, den är godast ljummen. Servera med vaniljglass.
Rör ihop crème fraiche, ägg, vaniljsocker och socker till fyllningen. Häll smeten i pajskalet.
Skär en liten burk konserverade päron i skrivor. Lägg skivorna i fyllningen, ringla sirap över pajen och strö över lite kanel.
Grädda i 20-22 minuter i 200 grader. Låt den gärna stå i rumstemperatur en timme efter att den tagits ut ur ugnen, den är godast ljummen. Servera med vaniljglass.
Åh! Tack :). Paj! :)
SvaraRadera