söndag 26 augusti 2012

Päronpaj

Hade inte tänkt lägga ut något recept idag meeeen kunde inte hålla mig, och jag kan ju knappast sova nu när jag legat och sovit hela dagen :S Så här kommer receptet på en päronpaj. Jag har tyvärr ingen bild på denna pajen, men jag kan lova att den är gudomligt god!!


Päronpaj

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör

Fyllning:
2 dl creme fraiche 
1 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1-2 burkar konserverade päron, beror ju på om man vill ha mycket päron eller lite

På toppen
ljus sirap
kanel

Blanda vetemjöl, socker och bakpulver. Smält smöret och rör ner det i mjölblandningen. Tryck ut degen i en pajform.

Rör ihop crème fraiche, ägg, vaniljsocker och socker till fyllningen. Häll smeten i pajskalet. 

Skär en liten burk konserverade päron i skrivor. Lägg skivorna i fyllningen, ringla sirap över pajen och strö över lite kanel. 

Grädda i 20-22 minuter i 200 grader. Låt den gärna stå i rumstemperatur en timme efter att den tagits ut ur ugnen, den är godast ljummen. Servera med vaniljglass. 




1 kommentar: