fredag 24 augusti 2012

Dark chocolate mudcake

Denna amerikanska skapelse är inte bara, bara nästan :P fylld med massa god choklad, det ligger även massa kärlek bakom denna godbit.

Med 0,7 kg kilo choklad i sig så är det en väldigt mäktig kaka, så den räcker läääänge och till många. Men helt klart värd att bakas, flera gånger om. Ni kommer inte ångra Er, det lovar jag :)

Dark chocolate mudcake

350 g mörk choklad minst 70%
250 g smör
4,8 dl mjölk
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 ägg

Smält smör och choklad i en kastrull tillsammans med mjölken. Låt svalna. Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt smör-/choklad-/mjölkblandningen. Tillsätt mjöl och blanda väl med elvisp. I original receptet ska det inte vara vaniljsocker eller bakpulver men det hade jag i. Häll smeten i en smörad o bröad form. Grädda i 175 grader ca 45 minuter.

Chocolate ganache

300 g mörk choklad
2 msk smör
2,5 dl grädde
Smält allt tillsammans på låg värme i en kastrull. Blanda tills det är krämigt. Låt svalna innan du kletar det på kakan, vill man kan man använda sig av mörk choklad med någon smak, har dock inte själv testat, men har länge funderat på en mörk choklad med chili.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar