lördag 25 augusti 2012

Silviakaka

Gjorde även en silviakaka igår. Den har heller inte hunnit bli avsmakad ännu. Men den såg riktigt saftig ut när jag ska upp den. Den såg riktigt fluffig och god ut.

Silviakaka

Kakan:
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl vatten (jag hade i mjölk istället)

Glasyr:
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 äggula

Kokosflingor

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda väl. Tillsätt sedan vatten/mjölk och blanda till en jämn smet. Häll smeten i en klädd form, grädda mitt i ugnen på 175 grader i 25-30 minuter, stickan ska vara torr. Kan vara så att man behöver lägga på lite aluminium på kakan när den är i ugnen.

Ta ut kakan och låt den svalna. När den svalnat gör du glasyren. Smält smöret i en kastrull, tillsätt sockret och vaniljsockret, blanda med t ex en handvisp. Vispa i äggulan och vispa lite till så den blandar sig med det andra, bred genast ut den ljumma krämen på kakan. Strö över med kokosflingor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar