Silviakaka
Kakan:
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl vatten (jag hade i mjölk istället)
Glasyr:
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 äggula
Kokosflingor
Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda väl. Tillsätt sedan vatten/mjölk och blanda till en jämn smet. Häll smeten i en klädd form, grädda mitt i ugnen på 175 grader i 25-30 minuter, stickan ska vara torr. Kan vara så att man behöver lägga på lite aluminium på kakan när den är i ugnen.
Ta ut kakan och låt den svalna. När den svalnat gör du glasyren. Smält smöret i en kastrull, tillsätt sockret och vaniljsockret, blanda med t ex en handvisp. Vispa i äggulan och vispa lite till så den blandar sig med det andra, bred genast ut den ljumma krämen på kakan. Strö över med kokosflingor.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar