torsdag 23 augusti 2012

Kanske den bästa brownies som jag gjort

Den här gudomliga brownie med jordnötssmak kan nog vara en utav de godaste jag gjort i brownie väg. Ingen jätte markant jordnötssmak men ändå tydlig.

ca 20-24 bitar

150 g mörk choklad (jag hade 70 %)
100 g smör
4 msk jordnötssmör
3 ägg
1 dl socker
1 dl mörkt muscovadosocker
2 dl vetemjöl
0,5 dl kakaopulver
Dela choklad och smör i bitar, lägg i en skål och smält i micron, 30 sekunder i taget. Rör om emellan. Tillsätt jordnötssmöret och låt chokladblandningen svalna. Blanda mjöl och kakaopulver i en skål. Vispa ägg och socker i en annan skål. Tillsätt den avsvalnade chokladblandningen i ägg-sockervispet, tillsätt också mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Häll smeten i en fyrkantig form (ca 20 * 30 cm) som du klätt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter - mina blev en aning torra så grädda eventuellt lite kortare tid, 25 minuter kanske? Låt svalna, ställ in kylskåp över natten och skär i bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar