Vaniljbullar, solbullar, solskensbullar,
bullar från Fårö, ja kärt barn har många namn,
men hur som här kommer receptet iaf :)
Beroende på storlek så blir det ca 20-30 st
50 gr jäst
150 gr smör
1/2 msk malen kardemumma
5 dl standard mjölk
1 nypa salt
1 dl socker
1 tsk bakpulver
11-13 dl vetemjöl
1 ägg
smör
socker
Marsankräm
gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm upp mjölk, smör, kardemumma, socker och salt.
Till 37 grader. Häll lite av vätskan över jästen och rör tills det löst sig, sen häller du
på resterande vätska. Blanda bakpulver med några deciliter mjöl. och rör ner i degvätskan. Fortsätt sedan att röra ner resten av mjölet, degen ska hellre vara för lös än för hård. Låt jäsa under bakduk 40-50 minuter. Arbeta till en smidig deg, dela i önskade storlekar. Forma som bullar, och använd en mjölad tumme och gör ett hål i varje bulle. Fyll bulle-hålet med marsankräm. Låt jäsa ytterliggare 40 minuter. Pensla bullarna innan gräddning med ett uppvispat ägg. Grädda sedan i 225 grader, 5-8 minuter eller tills de fått fin färg (allt hänger ju också på ugnens kapacitet). Smält smör, häll socker i en skål som du kan doppa bullarna i. Tag ut bullarna, bred över med smält smör och doppa de genast i sockret. Låt svalna på galler!
Bon apetite!

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar