söndag 10 november 2013

Drömmar

Tänkte jag skulle lägga in mitt bästa recept på vaniljdrömmar. De blir precis som de man köper på bageriet. De smälter som bara den i munnen plus att de blir så där perfekt spröda.


Ingredienser:

100 gr smör
2 dl socker
3 tsk vaniljsocker
1 dl matolja
2 tsk hjorthorssalt
4 dl vetemjöl

Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt. Tillsätt strösocker och vaniljsocker och vispa med elvisp. Det ska bli en jämn och fluffig smet.  Tillsätt olja och hjorthonssalt. Vispa med elvisp. Tillsätt till sist mjölet. Kör till en smulig konsistens.
Forma degen till bollar och lägg på en klädd bakplåt.
150 grader i ca 20 minuter.

1 kommentar:

  1. Hej Martina,

    jag läste lite kring din resa med anorexin. Jag är själv i någon form av anorexi. Förstår inte ens själv om jag fått diagnosen men blev remitterad av min reumatikerläkare till anorexi- och bulimikliniken på östra, Gbg, där jag haft mitt första "invägningsmöte". Är ingen akutklinik men dem vill att jag påbörjar behandlingen. Idag väger jag ca 46 kg till mina 169 cm och jag vill bara längre och längre ner.

    Vet inte ens varför jag skriver men känns så viktigt att få kontakt med människor i samma sits. Jag läser extremt mycket recept och känner ofta ett behov av att laga mat/baka. Jag gör det dock aldrig då jag i nuläget bor hemma och det uppstår extrema spänningar när jag är i köket och någon annan är med mig. Kan däremot ligga vaken hela nätterna och läsa recept, oftast på sötsaker, precis som det är ett substitut till att äta dem..Vad jag funderar lite på när jag hittade din blogg är om du vet om det är vanligt att det blir såhär? Är det så det funkar för dig också? Har svårt att tro att du stoppar i dig allt själv som du bakar..? Har nämligen sett någon annan som är uppenbarligt anorektiskt men samtidigt lägger ut mängder av bilder på sina bakverk. Det krockar ju på något sätt.. samtidigt så förstår jag det väldigt väl då jag också känner ett sånt behov. Kika gärna in hos mig, www.paulinaelisabeth.blogg.se och lämna en kommentar om du känner fört.

    Och får i övrigt tacka för tillfredsställande bilder och recept ;)

    SvaraRadera