fredag 12 april 2013

Dagens I-landsproblem och fluffiga morotsmuffins

Dagen kunde börjat bättre. Spenderade 1,5 timme på toa imorse. Ja det är ju bättre än gårdagen när jag baja ner mig iaf :) morgan kom med den briljanta idén om att du ska nog sluta äta den där cream cheesen (har ju slutat med all annan laktos) och jag trodde det var helt ok att äta den, men det kan ju ha sina förklaringar till varför det inte blivit bättre. :P

Så nu är det helt stopp med att äta allt vad ost innebär :'( typiskt, för en människa som älskar ost i alla dess former, all annan laktos hade vi ju tagit bort innan, så hoppas detta hjälper, annars får jag väl spendera helgen med att sitta på akuten. :(

Fia ville att jag skule lägga ut recept på de gudomliga morotsmuffinsarna så här kommer de.

(sorry Fia men jag har inte exakta mått, du får gå lite på känn)


  • Ugn 175 grader
  • 6 st ägg
  • 3-4 dl socker
  • 2 dl rapsolja
  • ekologiskt vaniljpulver, vanligt vaniljsocker fungerar utmärkt också
  • bakbulver
  • kanel (malen)
  • ingefära (malen)
  • kardemumma (malen)
  • ca 5 dl vetemjöl (tänk på att konsistensen ska vara lite tjockare än vanligt då morötterna ger ifrån sig en hel del vätska, så mängden vetemjöl kan variera)
  • 4 rivna morötter

  1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt
  2. Tillsätt rapsoljan
  3. Tillsätt vaniljen, kanelen, kardemumman och ingefäran och blanda noggrant
  4. Tillsätt vetemjöl och bakpulver. Till en ganska så tjock smet. Dock inte för tjock :P
  5. Till sist så river du morötterna och tillsätter dem. Vispa in de ordentligt med smeten, använd dig av elvisp hela receptet.

Receptet ger ca 30-36 normalstora muffins. Grädda i ugn ca 15 minuter. Ta gärna en sticka och testa. Gräddningstiden varierar väldigt mycket beroende på vad man har för kapacitet på ugnen

Till detta brukar jag göra en frosting. Det är skitgott med en vanlig enkel som smakar mycket vanilj, eller om man gör en frosting med lite citrus/lime smak. Eller varför inte e n vitchoklad frosting?!?

Grundrecept frosting:

200 gram cream cheese eller philadelphia ost, naturell
vaniljpulver eller vaniljsocker, eller vaniljarom
3-4 dl florsocker
Vispa alla ingredienser, så det inte blir några klumpar. Ställ gärna kallt en timma innan du spritsar på.

Vaniljfrosting:
200 gr tempererat smör
2 msk grädde
3-4 tsk vanilj
ca 4 dl florsocker

Vitchokladfrosting:

400 gr philadelphia eller cream cheese naturell
400 gr vit kavalitets choklad
någon dl florsocker
Smält chokladen över ett vattenbad. Låt svalna. Vispa sedan chokladen tillsammans med philadelphia/cream cheese och florsocker till en krämig och len frosting.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar