fredag 12 april 2013

Swiss meringue buttercream

som den tårtbakare jag bakfreak som jag är så är man ju ständigt på jakt efter galet bra recept. Hittar man inget så skapar man sig ett eget recept. Detta recept jag ska dela med mig utav nu, är fantastiskt bra. Man kunde nästan tro att jag låg bakom det recptet men det kan jag inte ta åt mig äran för. Jag hittade receptet hos www.heavenlycupcakes.se och det är recept på swiss meringue buttercrem http://heavenlycupcake.se/steg-for-steg-swiss-meringue-buttercream/

Jag fullkomligt älskar det receptet, har aldrig misslyckats någon gång.

Jag kopierar in receptet här nedan, men vill ni besöka sidan där jag hittade det så är det bara att klicka på första länken, eller för att bara komma till receptet, tryck på den andra länken.


Äggvita
Socker
Smör
Vaniljsocker
1
0,56 dl
63g
0,25 tsk
2
1,1 dl
125g
0,5 tsk
3
1,69 dl
188g
1 tsk
4
2,25 dl
250g
2 tsk
5
2,75 dl
313g
1,25 tsk
 Eventuell smaksättning: 05-0,75dl/äggvita
Över vattenbad, värm och vispa äggvitorna plus sockret, till den blir len och tills sockret helt löst upp sig. Vispa med elvisp. Gärna till den blir lite toppig. Sedan tar du skålen och häller äggvite/sockersmeten i bakmaskinen. Låt vispa tills innehållet har svalnat. Sedan tillsätter du det rumstempererade smöret. I kuber. Lite åt gången. Låt maskinen arbeta in den ena kuben innan du tillsätter nästa. Ha tålamod. Denna tar lång tid att göra. Så inget för den stressande personen. Buttercreamen fungerar jätte bra som frosting på tårtor eller cupcakes. Jag använder den när jag spacklar mina tårtor. ALLTID. Så bra är den. Man kan variera den på olika vis. Antingen tillsätter du vaniljarom eller någon annan essence. Eller så smälter du t ex vit eller annan choklad och tillsätter den när den avsvalnat. Kakao funkar jätte bra också! Ni kommer inte bli besvikna. Trust me!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar