torsdag 11 april 2013

Vätskebrist, kajkad mage med mera

Har precis satt in en plåt med Martinas magiska morotscuppisar i ugnen. Dem är grymt goda och väldigt uppskattade. De är så fluffiga att man kan pressa ihop den så den får plats i en enda (stor) tugga. Helt galet, och så saftiga dessutom. denna veckan hade salongen beställt dessa. Procentiellt så är det nog 80% som är morotsmuffins resten är bärmuffins som de beställer. Jag förstår dem, dessa är sjukt goda. :)
Morgan och Målle är på äventyr i Tostared. Fick ett mms av Morgan för en stund sen. Måller är en tvättäkta country-dog. He's ridin the pickup with class. Haha, stolt matte :P

Jag och Måller var i eftermiddags i Åsa och handlade lite, passade även på att ta en liten halvtimmes promenad. Vi parkerade nere vid stranden och gick bland sanddynorna för att sedan spatsera vidare i samhället innan vi for hem och började med maten. Målle var grymt duktig idag. Vi hoppade över lite plank som var ca 50 cm höga, plus att han lyssnade väldigt bra trots att det var en kärring med sin lilla fula russel som gick förbi. Tror att anledningen var att jag hade en super god korv i fickan som fick han till att sitta lydigt tills käringa hade gått igen.

Maten fungerar väldigt dåligt just nu, men det beror inte helt på spökena ska tilläggas. Jag har märkt sen jag kom hem från sjukhuset att kroppen börjar lägga av. Bland annat så har min mage kajkat ur ordentligt. Det är ritkigt tråkigt när man inte får behålla någon mat överhuvudtaget. Trodde först att det var laktos allergi, men slutade med all laktos och köpte laktosfritt. Det har inte hjälpt, trots att jag lever på anti-baj tabletter flera gånger om dagen. Vet varken ut eller in om hur jag ska göra eller varför det är så här. Var i förra veckan kontakt med 1177, fick rådet att ska akut på min vc eller på akuten. Men trött som jag är på vården så valde jag att avvakta. Vilket jag egentligen inte borde gjort då det bara blivit värre. Ringde faktiskt till vc i början på veckan, men då var min ordinarie läkare borta och skulle inte återkomma förrän idag, och då hade han bara en akuttid. Med tanke på dagen så var det helt omöjligt. Så imorgon får jag väl gå upp 05:55 för att ringa 06 och sedan invänta att de ringer upp. För så här kan jag inte hadet. Jag förlorar grymt mycket vätska, det påverkar mitt intag av mat, som redan är bedrövligt, men nu är det värre igen. Kroppen är märkbart uttorkad, och det visar ju sig i vätskebrist, huvudvärk och humör, bara för att nämna några biverkningar.

3 kommentarer:

  1. Hej Martina! Jag läser din blogg och följer dig på din resa.. Det är så svårt att sätta sig in i din situation och jag hoppas innerligt att du blir frisk snart!! Förstår att det måste vara rena helvetet!!

    Kram Fia

    Ps. Lägg gärna ut receptet på morotcuppisarna :) Juni ska ha namngivning snart, hade vart kul att göra såna då! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla underbara Fia. Va go du är. Ja det är ett rent helvete, minst sagt för de som befinner sig runt mig. :( Du anar inte hur mycket jag vill att detta ska ta slut snart. tack för att du är så go och bryr dig.

      åh, vad kul. Då blir de alldeles perfekta för det. Jag lägger ut recept imorgon. :)

      kramar

      Radera
    2. Nu har jag lagt ut receptet! :)
      Lycka till!
      kramar

      Radera