Chokladbiskvier
Botten:
300 g mandelmassa
1,5 dl strösocker
3-4 äggvitor
Chokladsmörkräm:
200 g smör
2,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad 70%
0.5 dl kallt starkt kaffe
Garnering:
300 g mörk choklad
Grovriv mandelmassan och vispa ihop med socker och äggvitorna. Smeten ska vara len och jämn, gärna lite halv seg rinnande. Spritsa eller skeda ut på bakplåtspapper. Grädda i ugn tills de fått fin gyllene färg i 175 grader. Låt svalna, lägg dem gärna i kylen en stund efter att de legat framme och svalnat lite. Smörkräm: Smält chokladen över vattenbad, blanda ihop alla ingredienser, tillsätt sedan den avsvalnade chokladen. Ställ gärna in i kylen en stund så det får stelna lite. Smält chokladen över vattenbad till garnering. Låt svalna. Medans chokladen svalnar så kletar du på smörkrämen på bottnarna. Doppa dem sedan i choklad. Gör detta momentet ganska så raskt så att dem snabbt kan komma in i kylen för att stelna. Förvaras i kyl eller frys.


Nu har jag delat med mig en länk hit så kanske fler får utnyttjat ditt goda recept. en sak som jag missade var att man skulle smeta på krämen på undersidan av bottnarna. haha :D jag kom ju på det efter ungefär halva plåten var gjord :D ett litet misstag som man får undvika till nästa gång ;)
SvaraRadera