Maten som får kilona att rasa:
Heta kryddor: Stark mat ökar fettförbränningen i kroppen, me ndet finns flera kryddor som är bra för vikten. Satsa t ex på chili, ingefära, vitlök, senap, kanel och pepparrot.
Lax och skaldjur: Det rosa färgämnet i lax och skaldjur, astaxantin, höjer fettförbränningen och skyddar mot inflammationer som kan leda till övervikt.
Rätt fetter: Mandlar, valnötter, linfrön, sardiner, lax och olivolja innehåller nyttiga fetter som hjälper kroppens förbränning.
Proteiner: Proteinrikmat gör dig inte bara mätt länge, den kräver också mycket energi för att brytas ned i kroppen, vilket gynnar fettförbränningen.
Fibrer: Mättar bra och får kroppens förbränningsprocess att jobba hårt.
Kalcium: Magra mejeri produkter och annan kalciumrik kost, som broccoli och spenat, binder fettet och hindrar det från att lagras i fettcellerna.
Kaffe och grönt te: Koffein är bra för ämnesomsättningen. Grönt te, med alla antioxidanter och sunda bieffekter, är ett nyttigare alternativ än kaffe.GI-skolan förespråkar protein för fulla muggar. Det naturliga proteinet är tydligen det bästa, och de säger att man ska äta en stor mängd för att bli mätt. De skriver också att ordet protein kommer i från grekiskans protos som betyder den förste eller den viktigaste. Protein utgör tydligen kroppens byggnadsmaterial, och allt i vår kropp ska i stort sett vara uppbyggt av proteiner t ex hår, hud, naglar, senor och muskler.
Enligt Ulrika på GI-skolan så är de bästa proteinkällorna;
- Animaliska proteiner; Fisk, fågel, kött, skaldjur, ägg och ost.
- Vegetabiliska proteiner; Linser, bönor, quinoa, bovete, gryn, nötter, sojaprodukter, alger och gröna bladgrönsaker.
Vad tror ni om detta? Vad är rätt och vad är fel? Vad fungerar bäst för DIG???
För min del kan jag äta vad som helst i middagsmat/lunch osv utan att tänka på vikten. det är skåpsätandet och de eviga onda cirklarna som skiter sig.
SvaraRaderaEn sund tanke om maten är nog det som de flesta människor behöver, lite av allt möjligt, inget "förbud". Att vara öppen för att testa det mesta och att kunna variera maten tror jag funkar bäst för alla.
Ja det är ju det där skåpsätandet som är ens värsta fiende..och att sätta förbud mot sig själv löser det inte för jag upplever det "värre" då...
Radera